Dubov İsviçre Eşlendirme Sistemi

DUBOV İSVİÇRE EŞLENDİRME SİSTEMİ

 

(Ratinge Dayanan)

 

 

Dubov, İsviçre Sistemi yarışma içerisinde, oyuncuların daha iyi sıralanmasını amaçlar. Aynı puan grubunda kuvvet puanı yüksek olanın değil, kuvvet puanına göre performansı yüksek oyuncunun üst sıralarda olmasını sağlar. Yüksek kuvvet puanlı oyuncuların, sonraki turlarda düşük kuvvet puanlı oyuncularla oynaması, benzer şekilde düşük kuvvet puanlı oyuncuların sonraki turlarda yüksek kuvvet puanlı oyuncularla oynaması sağlandığından; turnuva bitiminde incelendiğinde, aynı puan grubunun kuvvet puanı performanslarının birbirine yakın olduğu görülür. Eşlendirmeye yönelik kuralların yanı sıra örnek bir eşlendirme de anlatılacaktır.

 

 

1. Tanımlar

 

R     Oyuncunun kuvvet puanı

 

ARO Oyuncunun rakiplerinin kuvvet puanı ortalamasını

 

anlatır.

 

Eşlendirme için her tur sonunda ARO hesaplanacaktır.

 

Oyuncu, daha önceki turlarda siyah renk ile fazla oynadı ise,

 

Oyuncunun, renkleri eşit ama son oynadığı renk siyah ise,

 

Oyuncunun sırası gelen rengi beyaz olacaktır.

 

Oyuncu, daha önceki turlarda beyaz renk ile fazla oynadı ise,

 

Oyuncunun, renkleri eşit ama son oynadığı renk beyaz ise,

 

Oyuncunun sırası gelen rengi siyah olacaktır.

 

 

2. Eşlendirme Koşulları

 

2.1.       Daha önce oynamış iki oyuncu tekrar eşlendirilmez,

 

2.2.       Daha önce oynamadan puan almış bir oyuncu tur atlayamaz,

 

2.3.       Oyuncunun oynadığı siyah ve beyaz renkler arasındaki fark 2’den fazla olamaz,

 

2.4.       Bir oyuncu üst üste üç kez aynı rengi alamaz,

 

2.5.       Son turun dışında, bir oyuncu, üst üste iki ya da toplam olarak üçten fazla üst gruba kaydırılmaz (turnuva, 10 tur veya üzerinde oynanıyor ise dört kez de kaydırma yapılabilir),

 

2.6.       Eğer, 2.3 veya 2.4’e uymak olanaklı değilse, bir oyuncu bir renk alt grubundan diğer renk alt grubuna geçirilemez.

 

 

3. Renk Ataması

 

Eşlendirmede, iki oyuncunun renk ataması yapılırken sıra ile aşağıda belirtilen yöntemlere uyulur.

 

a.      Her iki oyuncuya da sırası gelen renk verilir,

 

b.      Daha önce oynanan siyah ve beyaz renk sayısı eşitlenir,

 

c.      Son turdan ilk tura doğru giderek, ilk renk farklılığının gerçekleştiği renklerin tersi verilir,

 

 

wbbwwbwb     b     örneğe göre 3.a ve b renk bwwbwbwb     w     atamasını çözemedi. 3.c’ye  göre geriye doğru gidildi ve 4. turda farklı renge ulaşıldı. Bu duruma göre oynanacak turda 4. turun tersi renk verildi.

 

 

        wbwbwbwb

 

wbwbwbwb    böyle bir durumda 3.c yetmeyecektir ve 3.d uygulanacaktır.    

 

 

d.      ARO’su yüksek oyuncuya beyaz renk verilir,

 

e.      Kuvvet Puanı düşük olan oyuncuya beyaz renk verilir

 

 

4. Oyuncu Sayısının Tek Olması Durumu

 

En alttaki puan grubunun en düşük kuvvet puanına sahip oyuncu tur atlar.

 

Her iki renk alt grubunda da en düşük renge sahip oyuncular varsa, renk önceliğine göre tur atlatılır ve aynı en düşük kuvvet puanına sahip birden fazla oyuncu varsa, en yüksek ARO’ya sahip olan oyuncu tur atlatılır.

 

 


5. İlk Tur Eşlendirmesi

 

Oyuncular, kuvvet puanına göre sıraya dizilir. Sonra, liste, iki eşit parçaya bölünür. Üst taraftaki oyuncular ile alt taraftaki oyuncular yan yana getirilerek karşılıklı olarak eşlendirilir. İlk masa için renk kurası çekilir, renk ataması yapılır. Böylece, birinci masanın renk atamasına göre, tek numaralı masalar birinci masa ile aynı renkle, çift numaralı masalar birinci masa ile ters renkle oynarlar. Oyuncu sayısı tek ise listenin en altındaki oyuncu tur atlar. (Birinci tur eşlendirmede, daha önce ele alınan, diğer İsviçre sistemi eşlendirmede olduğu gibi aynı eşlendirme elde edilir)

 

 

6.      Diğer Turlar İçin Standart Eşlendirme Yordamı

 

6.1. Standart Koşullar: (Diğer durumlar için bkz. Madde 7)

 

Aynı puanlı oyuncuların sayısı çift ve beyaz renk ile oynaması gereken oyuncu sayısı ile siyah renk ile oynaması gereken oyuncu sayısı eşit olacaktır.

 

6.2. İlk Deneme

 

Beyaz oynayacak olan oyuncular ARO sırasına göre artan çoğunlukta (küçükten büyüğe) sıralanır. ARO eşitliği durumunda, kuvvet puanı düşük olan oyuncu, daha üstte olacaktır. ARO ve kuvvet puanının da eşit olması durumunda, oyuncular alfabetik olarak sıralanır.

 

Siyah renk ile oynayacak olan oyuncular, kuvvet puanına göre azalan çoğunlukta ( büyükten küçüğe) sıralanır. Kuvvet puanının eşit olması durumunda, ARO’su daha büyük olan oyuncu daha üstte yer alır. ARO ve kuvvet puanının da eşit olması durumunda, oyuncular alfabetik olarak sıralanır. Her iki sıralama yan yana getirilerek dizilir. Eşlendirme görülür.

 

 

Beyaz (ARO)

 

Siyah (Kuvvet)

 

2310.0

 

2380

 

2318.4

 

2365

 

2322.3

 

2300

 

2333.7

 

2280

 

2340.5

 

2260

 

2344.6

 

2250

 

 

 

Bu eşlendirmede oyuncuların daha önce oynayıp oynamadıklarına dikkat etmek gerekir.

 

6.3.  Eşlendirmede İyileştirmeler

 

Eğer oyuncular daha önce oynamışlarsa, beyaz renk ile oynayacak olan oyuncu aşağıya doğru, ilk oynayabileceği siyah renkli oyuncu ile eşlendirilir. Bu işlem, grubun son sırasında olursa, o zaman bir üstteki sıraya bakılır. Eşlendirmesi yapılacak olan beyaz renkli oyuncu, diğer tüm siyah renkli oyuncular ile oynamış ise, bir üstteki eşlendirme bozularak rakip aranır. Bu durumda da eşlendirme gerçekleştirilemiyor ise, eşlendirme sağlanıncaya değin bir üst sıraya bakılır.

 

Eşlendirmesi yapılacak olan beyaz renkli oyuncu gruptaki tüm siyah renkli oyuncular ile oynamış ise, kendi sırasının bir altındaki beyaz oyuncuya bakılır, sütun sonuna kadar taranır. Bu yönde rakip bulunamaz ise, bir üsttekinden başlayarak sütun başa kadar taranarak, rakip bulunmaya çalışılır. Renk için renk atama kuralları uygulanır.

 

4   12

 

7   15

 

9   17    aynı puan grubundalar. 4 daha önce 12 ve 15 ile oynamış olsun. O zaman;

 

 

4-17

 

7-12

 

9-15  eşlendirilir. (4 alta gidilerek oynayabileceği ilk siyah oyuncuyla 17 ile oynayacak)

 

Değiş-Tokuş Dubov mantığına aykırı; kaydırmak gerek çünkü düşük ARO’ lu oyuncunun olağan ölçüde yüksek kuvvet puanlı oyuncu ile oynaması gerekir.

 

 

6.4.  Kaydırmalar

 

Amaç, bir gruptaki tüm oyuncuları eşlendirmektir.

 

Eğer böylesi eşlendirme olanaklı kılınamıyor ise, eşlendirilemeyen oyuncular bir alt puan grubuna kaydırılır. Bu tür oyuncular, madde 8 uyarınca eşlendirilecektir.

 

Eğer artık oyuncular için seçenekler varsa, aşağıda sıralanan özellikler dikkate alınarak, öncelik sırasına göre seçilir.

 

a.      Bir üst gruptan kaymamış ve bir alt grupta eşlendirilebilen oyuncu,

 

b.      Bir üst gruptan kaymamış ve bir alt grupta eşlendirilemeyen oyuncu,

 

c.      Bir üst gruptan kaymış ve bir alt grupta eşlendirilebilen oyuncu,

 

d.      Bir üst gruptan kaymış ve bir alt grupta eşlendirilemeyen oyuncu

 

 

7.     Oyuncuların Yer Değiştirmesi (madde 6 koşullarını karşılayabilmek için)

Standart eşlendirme yordamı tam olarak uygulanamıyor ise, değişiklikler sıra ile yapılacaktır.

 

7.1.  Eğer bir oyuncu gruptaki tüm oyuncular ile oynamış ise, olanaklı ise bir alttaki puan grubundan bu oyuncu ile oynamamış ve renk atama kurallarına uygun bir oyuncu bu gruba alınır.

 

Gruba alınacak oyuncunun sıra ile şu koşulları sağlaması gerekir.

 

a.      Oyuncunun sırası gelen rengi, eşlendirme sorunu olan oyuncunun tersi olacaktır,

 

b.      Eğer olanaklı ise gruba alınacak oyuncu, o gruptaki en yüksek kuvvet puanına sahip oyuncu olmalıdır,

 

c.      (b) ye göre en yüksek kuvvet puanına sahip birden çok oyuncu varsa, bu kez, bu oyuncular arasından en düşük ARO’su olan oyuncu tercih edilecektir.

 

7.2.  Eğer bir grupta oyuncu sayısı tek ise, olanaklı olduğu ölçüde bir alt gruptan, bu gruptaki oyuncuların en azından biri ile oynamamış ve renk atama kurallarına uygun eşlendirilebilecek bir oyuncu, bu gruba alınır.

 

Gruba alınacak oyuncunun sırsa ile şu koşulları sağlaması gerekir.

 

a.      Sırası gelen renk, grubun çoğunluk renginin tersi olacaktır,

 

b.      Eğer olanaklı ise, en yüksek kuvvet puanlı oyuncu gruba alınacaktır,

 

c.      (b) ye göre en yüksek kuvvet puanına sahip birden çok oyuncu varsa, bu kez bu oyuncular arasından en düşük ARO’su olan oyuncu tercih edilecektir.

 

7.3.  Eğer gruptaki oyuncu sayısı çift ve beyaz renk sırası gelen oyuncu sayısı, siyah renk sırası gelen oyuncu sayısından (2n) kadar fazla ise; en düşük ARO ya sahip oyunculardan başlayarak, ( n ) kadar beyaz renk sırası gelmiş oyuncu, siyah renk sırası gelmiş oyuncuların alt grubuna alınır. Hem ARO, hem de ( R ) tamamen aynı ise, alfabetik sıra yapılarak, önce olanlar kaydırılır.

 

7.4. Eğer gruptaki oyuncu sayısı çift ve siyah renk sırası gelen oyuncu sayısı, beyaz renk sırası gelen oyuncu sayısından (2n) kadar fazla ise; en yüksek ARO ya sahip oyunculardan başlayarak, ( n ) kadar siyah renk sırası gelmiş oyuncu, beyaz renk sırası gelmiş oyuncuların alt grubuna alınır. Hem ARO, hem de ( R ) tamamen aynı ise, alfabetik sıra yapılarak, önce olanlar kaydırılır.

 

 

(Gruptaki oyuncu sayısı tek ise 7.2 ye göre oyuncu kaydırılır. Çift ama beyaz siyah isteyen oyuncu sayısı eşit değil ise farkın yarısı kadar oyuncu eksik olan renge kaydırılır.)

 

8.    Artık Oyuncu İşlemleri

 

8.1. Artık oyuncuların eşlendirilmesinde öncelik sırası şöyle olacaktır.

 

a.      Madde 6.2 de anılan, beyaz ile oynama sırası gelmiş artık oyuncular,

 

b.      Madde 6.2 de anılan, siyah ile oynama sırası gelmiş artık oyuncular,

 

Beyaz ile oynama sırası gelmiş artık oyuncudan başlayarak, en alttaki artık oyuncuya kadar, bir beyazdan, bir siyahtan sırası ile birer birer eşlendirmeleri yapılır.

 

8.2.  Artık Oyuncuların Eşlendirilmesi

 

Artık oyuncuların her biri, en yüksek kuvvet puanına sahip rakip ile eşlendirilir, eğer olanaklı ise sırası gelen renk ters olmalıdır. Eğer eşlendirilmesi olanaklı olan birden fazla rakip var ise, ARO’su düşük olan tercih edilir.

 

 

9.  Son Notlar

 

Oyuncuların, kendi eşlendirmelerini hesaplayabilmeleri için, her tur sonunda, ARO listesi hesaplanarak duyurulmalıdır.

 

Burada sıralanan kuralların uygulanması ile tam olarak çözümlenemeyen durumların oluşması durumunda; hakem, temel esaslardan ayrılmadan akılcı ve tarafsız olarak hareket eder.